Podział procesów w firmie

Mianem procesu możemy określić pewien zbiór lub ciąg zdarzeń lub czynności, następujących po sobie i powiązanych ze sobą przyczynowo. Jest to określenie bardzo ogólne – faktem jednak jest, że z procesami stykamy się niemal w każdej dziedzinie życia.

Podejście procesowe do zarządzania
W zarządzaniu powyższą definicję można rozszerzyć o frazę „w celu osiągnięcia pewnych zamierzonego rezultatów”, gdzie tymi rezultatami najczęściej jest satysfakcja Klienta bądź Klientów. Sprowadza się to do tzw. podejścia procesowego do zarządzania, które zostało szczegółowo opisane w normie ISO 9001:2000.

Podejście procesowe opiera się o tzw. pętlę Deminga, PDCA, czyli Plan- Do-Check-Act (Zaplanuj-Wykonaj-Sprawdź-Reaguj). W skrócie, odpowiedzialnością kierownictwa jest takie zarządzanie zasobami, które ma na celu stworzenie produktu, który pozwoli uzyskać satysfakcję Klienta i sprostać jego wymaganiom.

Procesy w firmie
W każdym przedsiębiorstwie procesy podzielić można na procesy główne, czyli takie, które wynikają z rodzaju działalności i procesy podrzędne, umożliwiające sprawne przeprowadzenie tych pierwszych. Dodatkowo, procesy w firmie podzielić można m.in. na procesy strategiczne, biznesowe, czy procesy produkcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *